welcoming-guest

Etiketa hostiteľa

Posted on Posted in Nezaradené

Zostáva pár minút, kým prídu hostia a vy kontrolujete posledné detaily, aby bolo všetko perfektné. No čo robiť, keď sa hostia naozaj ohlásia pri vašich dverách? 

Vybratie témy oslavy/akcie

Ako dobrý hostiteľ musíte v prvom rade, uvažovať  aký typ ľudí chcete pozvať a podľa toho naplánujte jej štýl. Akcia určená pre obchodných partnerov bude podliehať prísnejším pravidlám a bude náročnejšia na prípravu, ako akcia určená pre rodinu, alebo priateľov. Pri business akciách sa odporúča najať si cateringovú spoločnosť, ktorá má dostatočné skúsenosti a nápady. Samozrejme, ak si trúfate, môžete ju usporiadať aj sami. Svojím partnerom/ investorom aspoň ukážete, že máte organizačné schopnosti.

Privítanie a pozvanie ďalej

Keď sa ohlásia prvý hostia, hostiteľ je povinný ich privítať ihneď pri vstupe do miestnosti. Ak potrebujú odložiť bundu, alebo kabát, ochotne im pomôžeme. Zároveň hostiteľ vyslovíme potešenie nad tým, že práve oni sú jeho/jej hosťami.Privítanie hostí, etiketa

Podľa situácie a typu oslavy nasmerujete vašich hostí, prípadne uvediete do priestorov, kde by sa mali usadiť alebo počkať na príchod ďalších hostí. Buď vy sami alebo ľudia k tomu určení, môžu ponúknuť uvítací drink či drobné pohostenie.

Pri osobitne významných oslavách (svadby, promócie, výročia, večierok pre obchodných partnerov) sa očakáva od hostiteľa alebo organizátora akcie pár slov – tzv. slávnostný príhovor.

Príhovor

Príhovor sa využíva hlavne pri formálnych udalostiach, na uvítanie hostí a odštartovaniu akcie. Je veľmi dôležité si príhovor pripraviť vopred a precvičiť, aby ste sa zbavili neistoty, vedúcej ku tréme. Počas prednesu musíte pôsobiť prirodzene, nenechajte na sebe poznať, že vás státie pred obecenstvom znervózňuje. Etiketa hostiteľa, príhovorMajte pevný postoj, nehojdajte sa na pätách a snažte sa nehrať s viazankou/ kartičkami/ rôznymi predmetmi vo vašom dosahu. Tým len prejavujete, že ste nervózny a navyše odvádzate vlastnú pozornosť od samotného príhovoru. Zároveň sa snažte udržiavať očný kontakt s obecenstvom. Hostia budú cítiť, že príhovor je určený im, a vy budete pôsobiť sebavedome.
Ak máte pocit, že počas príhovoru by ste mohli zabudnúť jeho obsah, pripravte si malé kartičky s poznámkami, ktoré vám pomôžu pripomenúť prípadné zabudnutie textu. Nehanbite sa za to. Kartičky sú dôležitou pomôckou aj veľkých rečníkov.
Obsah príhovoru by nemal byť príliš dlhý, či monotónny. Snažte sa textom osloviť, a nie uspať. Použite vtip, či veselú anekdotu na spestrenie. Tým dosiahnete pozornosť všetkých v miestnosti, a pridá to pozitívne ohlasy zo strany publika.

Usadenie, uvedenie do miestnosti

Dopredu si rozmyslite, ako a kam návštevníkov usadíte, nech sa vám zbytočne nemotajú po jedálni a nedochádza k trápnej strkanici. Hostiteľ s hostiteľkou obvykle sedia oproti sebe pri užších hranách stolu a v rámci pestrej konverzácie je vhodné, aby vedľa seba sedeli ľudia s rôznymi záujmami.

Stolovanie

Keď sú už všetci hostia usadený, je čas podávať prvý chod. Počas konzumácie jedla je konverzácia nevyhnutná . Nikto rád neje v úplnom tichu. Vedenie konverzácie a hľadanie tém je úlohou hostiteľa. Témy by mali byť jednoduché, aby sa mohla zapojiť aspoň väčšina hostí. Zároveň by mali byť uvážené, mali by odpovedať spoločnosti a miestu, kde sa konverzácia odohráva. To znamená, že v bare sa môžeme baviť o voľnejších témach, ale pri stolovaní by sme mali hľadať témy spoločenské.stolovanie, etiketa

Najdôležitejším nástrojom dobrej konverzácie sú otázky. Ak sa pýtame, dávame najavo, že nás dotyčná osoba zaujíma. Pýtať sa môžeme v podstate na čokoľvek. Na počasie, dovolenku, hobby, prácu, úspechy, zážitky, šport, hudba, deti a rodina, kuchyňa. Ak sa objaví nejaká debata, ktorá vyúsťuje do sporu,  potom je lepšie obrátiť to na žart a vhodne zmeniť tému. Vyhýbame sa spoločensky nepríjemným témam ako: politické úvahy, choroby, udalosti, ktoré rozdeľujú verejnú mienku a nie sme si istý, že všetci s nami súhlasia, alebo majú rovnaký názor.

Viesť konverzáciu neznamená len rozprávať. Musíte vedieť aj počúvať. Podľa odpovedí, viete potom nasmerovať ďalší smer konverzácie, či už v jej pokračovaní, alebo otvorením novej témy. Debatu okamžite prerušujeme pri prípitkoch, pri servírovaní ďalšieho chodu, alebo ak niekto významný pri stole otvorí novú tému, ktorá sa týka všetkých.

Popri verbálnej komunikácii je dôležitá aj neverbálna komunikácia, ako gestá, pohľad alebo mimika. Niekedy pohľad alebo mimika, dokážu naznačiť podstatne viac, ako dokážeme vyjadriť slovami. Preto dbajte na správny výraz, pretože nevedomky môžete vyjadrovať svoj skutočný názor práve výrazom tváre, čo ostatný hostia veľmi ľahko odhalia.

Jedlo tvorí len kulisu spoločenského stretnutia. Vyjesť tanier do posledného sústa nie je tak dôležité pri spoločenskom stolovaní. Naopak ak niečo ostane na tanieri, dáme tým najavo že sme neprišli len kvôli jedlu, ale prišli sme kvôli ľuďom pri stole, a že jedlo bolo až druhoradé.

Jedzme pomaly a prispôsobujme sa ostatným tak, aby sme všetci dojedli spoločne. Je nepríjemné, ak vy ste už dojedli, a sledujete ostatných hostí, ktorý sú asi v polovici svojho jedla. Ak jete príliš rýchlo, odložte na chvíľku príbor a zapojte sa do konverzácie. Tak zmenšíte rozdiel medzi vami a ostatnými.

Čas odísť

Napriek výbornej zábave a príjemných konverzáciách, hostia musia vedieť kedy odísť. Ak stále zostávajú, môžete im diskrétne naznačiť že je čas odísť tak, že sa nenápadne pozriete na hodinky.
Pri odchode hostiteľ pomôže svojej návšteve s kabátmi a odprevadí ich ku dverám. Vzájomný stisk rúk a slová rozlúčenia sú definitívnym znakom  ku odchodu, preto už nezačínajte novú konverzáciu, pretože to spôsobí, že návšteva bude stáť v chodbe. Dvere si hosť otvára sám. Ak odprevádzame osamelú dámu, ponúkneme jej doprovod.

Informácie sme čerpali z webovej stránky: Spoločenská etiketa

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *